Monday, June 4, 2012

GiVe SaLaAm N sPrEaD tHe LoVe


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: Sesiapa yang memberi contoh yang baik dalam Islam maka ia akan memperolehi pahala dan pahala orang yang beramal selepas ia meninggal tanpa kurang sedikit pun daripada pahala mereka dan siapa yang memberi contoh yang buruk di dalam Islam maka ia akan mendapat dosa dan dosa orang beramal dengannya selepas ia meninggal dunia tanpa kurang sedikitpun daripada dosa mereka. (Hadis Riwayat Muslim)


Bismillahirrahmanirrahim
All the the praises be to Allah
Peace be upon him, prophet Muhammad SAW,



hari ni bagi salam pakai kartun ^_^



Alhamdulillah selepas beberapa hari berehat daripada menulis, malam ni berkesempatan akhirnya nak curi-curi masa untuk ber'blogging. Walaupun tak sedar diri besokadatest, lusaadatest, khamisadatest, jumaatadatask (matisyahid5minit). Dan sambil menanti mesej daripada kawan-kawan menyetelkan misi rahsia yang aku bagi kat depa. Sesungguhnya, aku sangat rindukan zaman persekolahan aku haaah tibe-tibe. Pulanglah ke kampung halaman wahai kawan-kawan. Sebak dah aku ni woih.




Oh, hari ni aku tak ada specific topik nak cakap. Saja nak tulis sebab nak rest otak je. So, this entry will be just a simple care from me. ASSALAMUALAIKUM, is just a single word but has a thousand of meaning bukanlah meaning yang kalau translate dia buleh jadi banyak-banyak maksud tapi faedah, kebaikan, seribu satu fadhilat yang terkandung di dalamnya kerana apabila kita memberi salam kepada seseorang, beerti kita mendoakan kesejahteraan dan keamanan ke atas orang tersebut.




Berapa ramai yang jawab telefon terus bagi salam instead of "hello"? atau berapa ramai yang kalau jumpa kawan-kawan tak kiralah dekat mana, dia akan tegur dengan salam instead of "hai"? atau berapa ramai yang mulakan perbualan tak kisah lah dalam mesej, chatbox, blog dengan salam instead of terus terjah pungpang pungpang bercerita heh? (ye, saya angkat tangan)






Seriously, hari-hari kita bercakap pasal global issue. Oh, bukan kita means bukan aku la tu. Kita tu refer kepada media, orang ramai, err siapa-siapa lah. Semuanya cakap pasal pergolakan di west bank, krisis Syria, Palestin, Israel, oh... Thank God dia dipenjara seumur hidup - youknowwho. Allahu Akhbar...!!!




So what is the affiliation? Simple analogy-nya begini - 


when


We spread SALAAM


We spread DU'A (DOA)


We spread PEACE


We spread LOVE


TO THE WORLD



As narrated by Abu Hurayrah (ra), Rasulullah (saw) said, "The rights of the Muslim upon the Muslim are six." It was said, "And what are they Oh Messenger of Allah? He replied, "When you meet him, give him the greeting of peace, when he invites you, respond to his invitation, when he seeks your advice, advise him, when he sneezes and praises Allah, supplicate for mercy upon him, when he becomes ill, visit him, and when he dies follow him (i.e. to his funeral)." (Reported by Muslim)




(Iaitu) mereka yang diambil nyawanya oleh malaikat dalam keadaan mereka bersih suci (dari kufur syirik dan maksiat), sambil malaikat itu berkata kepada mereka: Selamat sejahtera kepada kamu; masuklah ke dalam Syurga disebabkan amal baik yang telah kamu kerjakan. (Surah An-Nahl ayat 32)




Semua orang nak masuk syurga. Tapi tak buat pun amalan-amalan ahli syurga? Acanne?




Assalamualaikum wbt ^_^

2 comments:

Sayidah Nafisah Ruslan said...

assalamualaikum ocha :)

lepas ni nak praktis bagi salam dengan orang.. kalau berani lah..hehe

Unknown said...

waalaikummusalam nafisa~

aaai, knp pulak? nak bagi salam pun kena berani ke? hik3...

the history

Followers